Het kasteel gaat terug open op 1 maart

De ontstaansgeschiedenis van twee Passietaferelen uitgevoerd door een Antwerpse maniërist

De ontstaansgeschiedenis van twee Passietaferelen uitgevoerd door een Antwerpse maniërist

Webmagazine nr. 6

Twee schilderijen uit het atelier van Adriaen van Overbeke, een Antwerpse maniërist actief tussen 1508 en 1529, werden ooit door Charles van Caloen en Savina de Gourcy Serainchamps aangekocht. Zij hingen in de kapel van het kasteel, waardoor ze niet zichtbaar waren voor de bezoekers. Tijdens een onderzoek naar hun toestand bleek dat ook de achterzijde beschilderd was. Samen vormen ze vier taferelen uit het passieverhaal van Jezus. De werken zijn vooral interessant door de hier en daar zichtbare ondertekeningen. Daardoor krijgen we, 500 jaar later, een zicht op het ontstaan van de schilderijen, de opbouw ervan en de aanpassingen aangebracht tijdens het schilderen door de kunstenaar. De panelen kregen een plaats in de nieuwe opstelling van één van de zalen gewijd aan de middeleeuwse kunst.

Webmagazine nr. 6