Het kasteel is tijdens de zomervakantie iedere dag geopend!

Albast

Mechelen was in de 16e eeuw een belangrijke productieplaats van albasten reliëfs. Deze kleine voorstellingen waren meestal genomen uit het Oude en het Nieuwe Testament en boden de eigenaars van dergelijke tafereeltjes de gelegenheid om zich thuis (of in de kloostercel) even in devote meditatie af te zonderen. De fijn uitgesneden reliëfs werden meestal op houten paneeltjes gekleefd en voorzien van een lijst in papier-maché. De afwerking bestond vaak uit gepolychromeerde en vergulde accenten.

00184 Dooptafereel   00184 Dooptafereel
00185 Een koning ontmoet kloosterlingen of eremijten   00185 Een koning ontmoet kloosterlingen of eremijten
00186 Geboortetafereel   00186 Geboortetafereel
00187 Sint-Anna-ten-Drieën   00187 Sint-Anna-ten-Drieën
00188 De boodschap aan Maria   00188 De boodschap aan Maria
00189 De heilige Lucas   00189 De heilige Lucas
00190 De heilige Marcus   00190 De heilige Marcus
00191 Parabel van de Verloren Zoon   00191 Parabel van de Verloren Zoon
Ivoor

Goa (India), Celao (Sri Lanka), Malakka (Malesië) en Macao (China) en zelfs tot in Japan waren belangrijke handelsposten van de Portugezen. Naast handel brachten ze er ook de katholieke kerk. Lokale beeldsnijders vervaardigden, volgens Westerse richtlijnen, christelijke cultus- en (persoonlijke) devotieobjecten in ivoor. Heel populair waren de liggende Kindjes Jezus met wijsvinger aan de mond. De paxtafel in deze verzameling is om haar iconografie bijzonder interessant, terwijl het beeldje van de heilige Hiëronymus met zijn leeuw duidelijk een invloed uit het Verre-Oosten verraden.

00175 De heilige Hiëronymus   00175 De heilige Hiëronymus
00176 Gekroonde figuur   00176 Gekroonde figuur
00177 Apostel   00177 Apostel
00178 De heilige Johannes de Doper   00178 De heilige Johannes de Doper
00179 Prior   00179 Prior
00180 Liggend Kindje Jezus (groot)   00180 Liggend Kindje Jezus (groot)
00181 Liggend Kindje Jezus (klein)   00181 Liggend Kindje Jezus (klein)
00182 Zegend Kindje Jezus   00182 Zegend Kindje Jezus
00183 Paxtafel   00183 Paxtafel
Architecturale onderdelen

Twee bijzondere 15de-eeuwse architecturale onderdelen treffen we in de verzameling aan. Ten eerste een schaalmodel van een kathedraalgevel waarin een portaal, galerij en roosvenster zeer fijn uitgesneden zijn. Daarnaast een indrukwekkende balk versierd met engelen die het wapenschild van Firenze vasthouden. Het is afkomstig van de gevel van het natiehuis van de Italiaanse stadsstaat in Brugge en dateert uit 1460-1470. Het is daarmee het enigste gesculpteerd werk in de middeleeuwse collectie van het kasteel met een Brugse origine.

Retabelfragmenten

Retabels toonden taferelen uit het leven van Jezus, Maria of een heilige. De gelovigen die niet konden lezen noch het Latijn tijdens de mis verstonden, ‘lazen’ het voorgestelde als een stripverhaal. Het uitvoeren van dergelijke retabels was het werk van vele anonieme ambachtslui: beeldsnijders, vergulders, stoffeerders (schilders) en schrijnwerkers. Vooral de ateliers uit de Brabantse steden Brussel, Antwerpen en Mechelen waren gekend en leverden over heel Europa. De hier getoonde fragmenten, al dan niet nog met de originele polychromie, geven een fascinerend beeld van hun vakmanschap.

00129 Het huwelijk van Maria en Jozef   00129 Het huwelijk van Maria en Jozef
00130 De bezwijming van Maria   00130 De bezwijming van Maria
00131 Bezoek van Maria aan Elisabeth   00131 Bezoek van Maria aan Elisabeth
00132 Longinus   00132 Longinus
00133 Maria met Kind   00133 Maria met Kind
00134 De heilige Joris   00134 De heilige Joris
00135 Jesse   00135 Jesse
00136 De Boom van Jesse   00136 De Boom van Jesse
00137 De Boom van Jesse   00137 De Boom van Jesse
00138 De aankondiging aan Maria van haar dood   00138 De aankondiging aan Maria van haar dood
00139 De besnijdenis   00139 De besnijdenis
00140 Engel   00140 Engel
00141 Zwevende engel   00141 Zwevende engel
00151 Gekruisigde Christus   00151 Gekruisigde Christus
00152 Gekruisigde Christus   00152 Gekruisigde Christus
00153 Gekruisigde Christus   00153 Gekruisigde Christus
00161 De heilige Hiëronymus   00161 De heilige Hiëronymus
Stenen beelden

Stenen beelden werden door de beeldhouwer gehouwen uit Doornikse kalksteen of in een zachtere witte kalksteen. Vervolgens zorgde de ‘stoffeerder’ voor een bonte beschildering. De verzameling stenen beelden bestaat uit enkele vrijstaande heiligenbeelden waaronder twee beelden die de heilige Margaretha van Antiochië voorstellen, de ene is echter volgens de middeleeuwse criteria, de andere is duidelijk uit de renaissance. Verder fragmenten van een retabel en van een calvariegroep, alsook een gedeeltelijk bewaarde Kroning van Maria, een onderdeel van een architecturaal geheel uit een altaar of een boogveld van een kerkportaal. Beeldenstorm en Franse Revolutie maar ook verbouwingen door de veranderende mode zorgden dat vele sculpturen beschadigd of verloren zijn gegaan.

00165 De heilige Margaretha van Antiochië (14e eeuw)   00165 De heilige Margaretha van Antiochië (14e eeuw)
00166 De heilige Fiacrius   00166 De heilige Fiacrius
00167 De heilige Jacobus de Meerdere   00167 De heilige Jacobus de Meerdere
00168 Zittende Maria   00168 Zittende Maria
00169 De heilige Margaretha van Antiochië (16e eeuw)   00169 De heilige Margaretha van Antiochië (16e eeuw)
00170 Jozef van Arimathea   00170 Jozef van Arimathea
00171 Maria met Kind   00171 Maria met Kind
00172 Buste van een engel   00172 Buste van een engel
00173 Hoofd van de heilige Johannes de Evangelist   00173 Hoofd van de heilige Johannes de Evangelist
00174 Heilige abt   00174 Heilige abt